Tuesday, July 19, 2016

Bisnes

Langkah-Langkah Untuk Menjual Apa Sahaja


Skil menjual dan berniaga harus ada pada setiap diri usahawan jika anda mahu kekal lama dalam dunia perniagaan. Seorang penjual yang hebat mampu menjual apa-apa sahaja yang diberikan kepadanya.
1- Perkara paling utama yang anda harus bina antara anda dan prospek anda KEPERCAYAAN (TRUST). Manusia membeli kerana mereka percaya. Mereka percaya anda boleh bantu mereka menyelesaikan masalah.
2- Biarkan prospek anda bercakap 80% daripada keseluruhan perbualan anda dan dia. Lebih banyak mereka bercakap, lebih banyak maklumat yang anda akan perolehi. Dengan maklumat-maklumat inilah anda guna untuk meyakinkan mereka supaya membeli dari anda.
3- Jangan menyembunyikan kebenaran. Telus dengan segala maklumat yang diberikan. Tidak guna berselindung apa-apa kerana di kemudian hari, kebenaran akan diketahui juga.
4- Kaji permintaan pelanggan. Jual apa yang mereka mahu, bukan jual apa yang anda suka.
5- Sentiasa bersangka baik. Jangan mudah putus asa. Sudah menjadi lumrah berniaga, sentiasa ada halangan dan cabaran. Terus maju ke hadapan tidak kira apa jua halangan yang menimpa.
6- Jika anda berbual dengan prospek di dalam telefon, pastikan anda berdiri, bukan duduk atau pun baring. Ini kerana tenaga dan aura orang yang bercakap sambil berdiri itu lebih baik dan meyakinkan.
7- Follow up! Jangan malas untuk follow up prospek. Bukan semua orang mampu membuat keputusan untuk membeli dengan hanya sekali fikir sahaja. Anda sendiri pun berfikir banyak kali sebelum membeli sesuatu kan? Sama juga lah dengan prospek anda.
8- Beri sedikit ruang dan masa kepada prospek anda untuk berfikir. Jangan terlalu mendesak kerana ia boleh membuatkan prospek anda rimas. Anda pasti tidak mahu prospek bencikan anda.
9- Kaji ‘closing rate’ anda. Kira berapa nisbah ‘tidak’ kepada ‘ya’ yang anda terima daripada prospek. Jika nisbahnya tidak memuaskan, sudah tiba masanya anda pergi menuntut ilmu berniaga daripada pakar-pakar yang ada.
Kredit : Safuan Borhan

No comments:

Post a Comment